ترموستات یخچال: عملکرد و تنظیم

کار ترموستات تنظیم دمای یخچال است. این قطعه در واقع کمپرسور را کنترل و آن را خاموش و روشن می‌کند تا دمای مورد نظر در یخچال حفظ شود. در صورتی که ترموستات به درستی تنظیم نشده یا معیوب باشد، دمای یخچال به اندازه کافی سرد نمی‌شود تا مواد غذایی سالم بمانند. از این رو سلامت و تنظیم درست ترموستات اهمیت زیادی دارد. در این مقاله نحوه تنظیم ترموستات یخچال را ارائه کرده‌ایم. انواع ترموستات یخچال، نحوه تست ترموستات و همینطور کاربرد آن در تغییر دمای یخچال را نیز در ادامه می‌بینید.

ترموستات-یخچال.-دکتر-سرویسکار

ترموستات یخچال چیست؟

واژه ترموستات (Thermostat) از دو واژه Therm (دما) و stat (ثابت) تشکیل شده و قطعه‌ای است که برای ثابت نگه داشتن دمای یک محیط یا یک محفظه مانند یخچال طراحی شده است. این سیستم کاملا مکانیکی بوده و بدون دخالت دست، دمای داخل یخچال را تنظیم می‌کند.

به عبارتی ترموستات به کمپرسور فرمان قطع و وصل شدن (روشن و خاموش شدن) را ارسال می‌کند. به همین دلیل، ترموستات قطعه‌ای‌ است که تعیین کننده مدت زمان اتومات یخچال است یا به عبارت دیگر قطعه‌ای است که می‌تواند علت زود خاموش روشن شدن یخچال باشد.

به طور مثال، زمانی که شما اهرم ترموستات یخچال را چرخانده و آن را روی عدد 6 قرار می‌دهید، تا زمانی که دمای یخچال به مقدار 6 درجه نرسیده است، ترموستات اجازه کار به کمپرسور را می‌دهد و زمانی که دمای یخچال به 6 درجه رسید، به صورت اتوماتیک، ترموستات کمپرسور را قطع می‌کند تا دما در این درجه باقی بماند. بنابراین با توجه به دمای انتخابی و تنظیمات ترموستات، یخچال هرچند دقیقه یک بار اتومات می‌کند.

علت-کار-نکردن-ترموستات-یخچال.-دکتر-سرویسکار...

ترموستات یخچال کجاست؟

اکثر یخچال هایی که فریزر در قسمت بالایی آنها قرار دارد، ترموستات در پشت یخچال یا در قسمت بالایی و در زیر جعبه فریزر تعبیه شده است. اگر دستگاهی دارید که یخچال و فریزر از یکدیگر جدا هستند و فریزر کنار یخچال قرار دارد، ترموستات باید در پشت فریزر قرار داشته باشد.

یخچال چند دقیقه یک بار باید اتومات کند؟

همانطور که گفته شد مدت زمان اتومات یخچال به دمایی که برای یخچال تنظیم می‌شود بستگی دارد. علاوه بر این، میزان گاز مبرد موجود در سیستم و نیز سلامت برخی قطعات حساس مانند کمپرسور و ترموستات یخچال نیز تاثیر مستقیم دارند.

در برخی مواقع که گاز یخچال شارژ می‌شود، برای مدت زمانی کار کردن مداوم یخچال نرمال است و این مورد پس از نهایتا 24 ساعت به روند قبلی خود باز می‌گردد، که در غیر این صورت نشان از وجود مشکل و خرابی یخچال است و باید با تکنسین باتجربه تعمیر یخچال فریزر تماس گرفته شود.

اما به طور کلی می‌توان گفت که تا 6 ساعت این امر طبیعی و به طور معمول کمتر از این مقدار است. در صورتی که این زمان بیشتر به طول انجامد، ممکن است دستگاه شما مشکل و ایرادی داشته باشد وتنظیم دمای یخچال به وسیله ترموستات صورت می‌گیرد.

ترموستات یخچال از قطعات متفاوتی تشکل شده است:

  • بدنه فلزی
  • کنتاکت های اتصال
  • فانوسک محتوی گاز
  • لوله مویی
  • لوله بلو
  • فنر و اهرم ها
  • پیچ تنظیم

نوع اول ترموستات یخچال مدل فشار بخار

در این نوع از ترموستات یخچال، میله ای شیشه ای وجود دارد که به وسیله مایعی حساس به دما پر شده و می‌تواند سریعا بخار شود.

  • میله شیشه‌ای توسط لوله‌ای نازک به یک دیافراگم متصل است.
  • در صورت افزایش دما مایع داخل شیشه منبسط شده و به دیافراگم فشار وارد می‌کند که سبب فعال شدن یک کلید و در پی آن فعال شدن سیکل سرمایش یخچال می‌شود.
  • با کاهش دما نیز سطح مایع داخل ترموستات پایین آمده و کمپرسور یخچال قطع می‌شود.

تعمیرات یخچال و فریزر در تهران

جهت دریافت خدمات سرویس و تعمیر یخچال و فریزر می‌توانید فرم درخواست آنلاین را پر کنید یا با ما تماس بگیرید. در کمتر از 15 دقیقه اقدامات لازم جهت ارائه خدمات مورد نظرتان صورت خواهد گرفت.

یخچال فریزر پرمصرف‌ترین وسیله در هر خانه‌ای است. این دستگاه 24 ساعته در حال خدمت رسانی است و با این اوصاف بروز ایراد و خرابی در آن چند غیرطبیعی به نظر نمی‌رسد. یخچال‌تان خنک نمی‌کند، دائم خاموش و روشن می‌شود یا درب آن به درستی بسته نمی‌شود، برای تعمیر یخچال و فریزر مشکل هر چه که باشد، تکنسین‌های دکتر سرویس کار آن را برطرف می‌کنند. دکتر سرویسکار با استفاده از تعمیرکار حرفه ای یخچال در تهران تعویض قطعات دستگاه را با قطعات اصل و فابریک و گارانتی 6 ماهه انجام می‌دهد.

تعمیر یخچال و فریزر در تهران

نوع دوم ترموستات یخچال مدل دوقطبی

اساس کار این مدل از ترموستات یخچال، بر مبنای تفاوت میان دو فلز در میزان تغییرات طولی در دماهای مختلف است. یکی از دو فلز نسبت به تغییرات دمایی بسیار حساس بوده و دیگری تغییرات کمتری از خود نشان می‌دهد.

  • افزایش دما سبب می‌شود که فلز حساس تر در یک سمت منبسط شده و کلید فعال سازی سیکل سرمایشی یخچال را روشن کند.
  • در سوی دیگر با کاهش نواری که دو فلز را روی خود دارد از سمت دیگر جمع شده و باعث خاموش شدن کلید می‌گردد.

درجه ترموستات یخچال باید روی چند باشد؟

عوامل زیادی مانند تغییر دمای محیط در فصول مختلف، می‌توانند در تغییر و تنظیم دما توسط ترموستات یخچال تاثیرگذار باشند. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته مشخص شده است که حتی هنگام بسته بودن درب یخچال، دمای محیط اطراف همچنان می‌تواند روی دمای داخل یخچال تاثیرگذار باشد. به همین دلیل، گرم شدن هوا در طول ماه‌های تابستان ایجاب می‌کند تا دمای یخچال خود را کمی پایین تر بیاورید یا به عبارت دیگر درجه ترموستات را روی مقدار بیشتری قرار دهید. در زمستان این امر بالعکس بوده و کمی دما را افزایش یا درجه ترموستات را کاهش می‌دهیم.  تنظیم اشتباه ترموستات یک علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال است.

علاوه بر تنظیم صحیح درجه ترموستات یخچال در تابستان، نکات زیر هم می تواند در خنک نگهداشتن یخچال به شما کمک کند:

اجازه دهید هوا در یخچال جریان داشته باشد. مواد غذایی داخل یخچال را با کمی فاصله بچینید تا جریان هوا در یخچال به طور صحیح پخش و توزیع شود.
به هیچ وجه غذای گرم را درون یخچال قرار ندهید. زیرا اینکار باعث می شود دمای یخچال افزایش یابد و کمپرسور مجبور است دو برابر کار کند تا دمای یخچال را به درجه ای که تنظیم کرده ایم برساند. مصرف برق نیز افزایش می‌یابد و کارآیی یخچال هم به شدت پایین می‌آید.
درب یخچال را بسته نگه دارید. اکثر مردم عادت دارند که درب یخچال را بی دلیل باز کنند و به دنبال خوراکی بگردند.
بهداشت یخچال را فراموش نکنید. سعی کنید به صورت مرتب یخچال را تمیز کنید. همچنین پاک کردن برفک و یخ زدگی یخچال باعث می‌شود کارآیی دستگاه بهتر شود.

ترموستات-یخچال.-دکتر-سرویسکار..

تست ترموستات یخچال

برای مطمئن شدن از اینکه دمای هوای محیط روی دمای داخل یخچال تاثیر گذاشته یا نه، می‌توانید تست زیر را انجام دهید:

  • ابتدا مطمئن شوید که درجه یخچال را روی 3 درجه سانتی گراد تنظیم کرده اید.
  • بعد از آن یک لیوان آب را در وسط یخچال قرار دهید و بعد از یک شبانه روز لیوان آب را درآورده و با کمک دماسنج دمای آن را اندازی گیری کنید.
  • اگر درجه آن بین 1 درجه سانتی گراد تا 5 درجه سانتی گراد بود، یعنی یخچال به خوبی کار می‌کند و نیازی به تغییر درجه یخچال نیست.

چرا سرویس دوره ای یخچال فریزر ضرورت دارد؟

یخچال‌ فریزرها دارای قسمت‌های مختلفی مانند کمپرسور، سیستم یخسازی، پنل کنترل و … هستند که با گذشت زمان و استفاده مداوم، این قطعات ممکن است نیاز به نگهداری و تعمیرات داشته باشند. سرویس دوره ای یخچال و فریزر به شکل منظم، می‌تواند طول عمر آن را افزایش داده و از بروز مشکلات اساسی پیشگیری نماید. بدین ترتیب امکان تعمیر آنها پیش از ایجاد عیب‌های جدی‌تر فراهم می‌گردد. همچنین تکنسین یا تعمیرکار یخچال با خدماتی مانند تعویض یا تمیز کردن فیلتر و… به کارکرد بهتر دستگاه کمک شایانی می‌کند. سرویس دوره‌ای به شما امکان می‌دهد تا قطعاتی که نیاز به تعمیر دارند را شناسایی کنید و بهبود عملکرد یخچال خود را تضمین کنید. همچنین در صورتی که قطعاتی در یخچال ساید بای ساید خراب شوند، این خدمات به شما امکان می‌دهند تا قطعات معیوب را تعویض کنید.

برخی از خدماتی که دکتر سرویسکار برای سرویس یخچال و فریزر ارائه می‌دهد به صورت زیر است:

  • بررسی گاز یخچال
  • بررسی فیلتر آب و تعویض در صورت لزوم
  • شستشوی کندانسور
  • چک کردن قطعات اصلی و اطمینان از عملکرد صحیح آنها

با سرویس دوره ای و منظم یخچال، مشکلات جزئی دستگاه در زمان مناسب شناسایی و برطرف خواهد شد. همچنین از آسیب به قطعات اصلی یخچال مانند برد اصلی، کمپرسور (که هزینه تعویض آنها نسبتا زیاد است)، تا حدی جلوگیری می‌شود و هزینه تعمیر یخچال فریزر نیز کاهش می‌یابد.

کلام آخر

در این مقاله، با شیوه کار ترموستات، نحوه تنظیم ترموستات یخچال و انواع ترموستات آشنا شدید. چنانچه دیدید، ترموستات برای تنظیم دمای داخل یخچال نقش پراهمیتی دارد. از این رو هرگونه اشتباه در تنظیم آن یا ایراد پیدا کردن آن می‌تواند عاملی جهت نامناسب بودن دمای یخچال باشد.

مراحل ارائه خدمات تعمیر یخچال و فریزر

ثبت درخواست توسط شما

درخواست خود را به صورت آنلاین در سایت ثبت نمایید و یا با شماره  55666465-021 تماس بگیرید.

هماهنگی کارشناسان با شما

پس از تایید اطلاعات، کارشناسان در کمترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

مراجعه کارشناس و اعلام هزینه

دستگاه شما توسط کارشناس بازدید و ایراد و هزینه خدمات به شما اعلام می گردد.

تست دستگاه و پایان سفارش

دستگاه به صورت کامل تست خواهد شد و صحیح سالم تحویل شما خواهد گردید.